Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, July 7, 2010

macam-macam orang..

allluuuu korang...
ermm disebabkan aku memang takde idea nak bercerita pasal ape, so aku nak share ngan korang pasal perangai-perangai manusia yang aku jumpe ni...
bukan laa tujuan aku menulis ni nak judge orang tapi cume kita nak berkongsi..
yang baik dijadikan tauladan.. yang buruk dijadikan sempadan (sila betulkan sendiri kalo aku salah)..
aku ni pun bukan laa seorang manusia yang sempurna...
ade banyak buruk nye kot dari yang baek..huhuhuh...
ok laa meh aku story beberapa contoh...

Kes 1 - aku ade baca 1 blog ni dimana beliau ade menceritakan pengalaman beliau sendiri di kenduri-kenduri.. contoh macam kenduri tahlil laa kan.. aku suke ape yang diceritakan pasal anak-anak yang menganjurkan kenduri tersebut... betul laa cakap beliau ade sesetengah anak-anak yang buat kenduri untuk family terdekat beliau tapi bila tahlil dah bermula, meraka boleh pulak lepak-lepak di luar.. nape ek taknak join tahlil tu sekali?? nape serahkan bulat-bulat kat orang masjid yang datang?? ermm tiada sebarang komen aku di situ.. sebab mereka-meraka sume ni masing kan dah leh berpikir.. betul tak???

Kes 2 - ok yang ni takde kena mengena dengan cerita kat blog yang aku cerita kan di atas... seseorang yang bercerita mengenai pengetahuan agama beliau....bukan laa tak boleh nak bagi tazkirah kat orang tapi cermin diri dulu.. adekah kau cukup layak nak menilai pengetahuan agama seseorang tu kalo ko pun 2x5 jugak... kadang-kadang ko punye perangai lagi teruk dari mereka-mereka yang biasa je pengetahuan nye... pendek kata ko ni cakap besar.... ko nak orang lihat ko macam ko ni sempurna dari sume segi.. tapi hakikat nye kata-kata yang ko ajar orang tu cume kat bibir je.... sebab nye ko sendiri pun dah konpius dengan dunia sendiri... ok aku bukan laa nak kondem orang macam ni tapi just nak mereka tau yang kite ni manusia biasa... tidak semestinya sempurna dari sume aspek.. so jangan laa nak ajar orang kalo ko pun macam hape je kan.. huhuh...

Kes 3 - KUASA. kalo benda ni ade ko memang boleh buat macam-macam.... tapi tak semestinye bile kite ade kuasa kite boleh menilai n membuat perangai dengan sesuka hati kan.. ok benda ni takde kena mengena dengan orang-orang yang aku kenal.... cume aku melihat di depan mata je... kuasa yang ade disalahguna.. lagi satu nak samakan perangai buruk die dengan orang lain... takleh laa macam tu chorr... ko wat salah tapi bile orang pertikai kan kesalahan ko, ko pulak cube nak cari kesalahan orang tu... sebab ape ko buat macam tu?? sebab nye nak tutup kesalahan ko kan.... lagi satu ade yang 'defend' ko kan.. ok aku takde laa kisah sangat kalo ade orang nak defend ko kan cume bile orang lain yang wat salah macam ko, orang tu mesti akan di sabit kesalahan kononnye... sebab takde yang defend orang tu... (eh korang paham tak ape aku ckp.. aku mcm konpius pulak ape yang aku taip ni.. bersepah.. )

Kesimpulan nye, tak payah laa kite nak menilai orang kalo kite sendiri tak betul.. lepas tu menggunakan kuasa veto ko untuk buat ape je yang ko nak..huhuh.. oklaaa lagi sekali aku tegaskan di sini cite ni takde kena mengena dengan mereka yang kenal aku.. ni cume perangai yang aku lihat bile di tempat orang.. sampai sini saje laa nampaknye.. ayat aku pun dah macam berterabur je kan.. jadi dengan itu aku mintak diri dulu la ye..

adios amigos~

No comments:

Post a Comment